RM, Wale - Change 中文歌詞不負責

"Change"


 歌詞from 這裡 中文歌詞為英文很爛人自翻勿轉




 


好喜歡這首歌


特別喜歡beat背景像在吧裡面一樣的配樂


有點爵士感覺的鋼琴配著風鈴聲,還有像是提琴撥弦(?)的聲音


真的是....讚讚>////<b


 


然後真的很喜歡RM的歌詞


對世界不平但是帶著滿滿的希望,又天真又溫暖


 


還有這兩人真的合作了真的是太猛了XDDD


 


是說在我為了翻譯歌詞去查資料之前,


一直以為Wale說的"Moonz"是他對RM的暱稱啊哈哈哈哈哈哈哈哈哈哈哈害羞>///<


原來是Wale的歌迷名稱啊啊啊啊哈哈哈哈哈




 


 


 


[Rap Monster:]
Oh, tell me that dark could never win the light


噢,對我說黑暗永遠贏不了光明
Oh, tell me that wrong could never win the right


噢,對我說錯誤永遠贏不了正義
Baby, tell me that we gon' someday stop the fight


對我說總有一天我們將終止戰爭
And tell me that every, everything gon' be alright


並請對我說所有、所有的一切都會好起來


 



Oh tell me who's stupid, baby, is it me or them?


告訴我誰才是蠢蛋,是我還是他們?
Just tell me who's insane, baby, is it me or them?


就告訴我誰瘋了,是我還是他們?
In this crazy world after patience, could we get the pearl?


在這瘋狂世界中,耐心之後我們能否得到珍珠?
But this world, which teaches me, preaches me how to curl


但正是這個世界不停教導我們、鼓吹我們該如何對現實折腰


 



Oh, fuck the school


去他X的學校
All we got is mad teachers and some visible classes


我們獲得的只有暴躁的老師和某些表面的階級
Divided spaces, and forever-lastin' stresses


被劃分出來的空間、和永存的壓力


 



Everybody's mad


全都瘋狂了
Kill people with fingers on Twitter


在推特上動動手指就能殺人
More than a gun, more than a knife


更甚於槍、更甚於刀
The tip of your tongue just glitter


你的舌尖閃著寒光


 



Would the pain always win you gain? (Nah)


苦痛總是為你贏得利益嗎? (才不)
How could you bet? It's damn checkin' game (Yeah)


你怎麼有辦法賭下去? 這根本是他X的空話遊戲


 



We're losin' again, homie, we losin' too many things


我們又要輸了,兄弟啊,我們已經輸掉太多了
What should we tell our sons?


我們該如何告訴我們的兒子?
You know that they will be the men


你也知道他們會成長為男人
Like you and me


就像你和我一樣


 


If hope is a taste, what's yours?


若說希望是一個味道,你的是什麼?
What you eat all day? (What you eat all day?)


你每天吃著的是什麼口味?
And if your love is a game


若說你的愛情是一場遊戲
Are we losin', losin'? Oh


我們又要輸了、輸了


 


World is gonna change


世界將會改變
(Ooh ooh ooh)
World is gonna change
(Ooh ooh ooh)
World is gonna change
(Ooh ooh ooh)
World is gonna change
(Ooh ooh ooh)


 


[Wale:]
Yeah, yeah, tell me what is really real?


告訴我什麼才是真正的真實?
I'm tryna buy a new Ferrari for my newest deal


我正打算為我最新的交易添購台新的法拉利
Baby girl say, "The world really hate us, huh?"


女孩們說「世界真的很討厭我們吧?」
Pray a lot and maybe God give you Saint Laurent


拼命禱告吧 也許這樣上帝就會賞你Saint Laurent (**時尚名牌名)


 



Wish that I could change the world but they hold back


夢想我能改變世界但他們止步不前
When it's time to go, the people just be mad again


當動身的時機到來,人們卻又開始發瘋
And what if I could change the world with a pen and pad?


如果說我能用筆與本子改變世界的話會怎麼樣呢?
When it's time to vote, the people turn to mannequins


當該投票表決時,人們變成假人模特兒
Challenge that


挑戰這些現實吧


 



Namjoon, I'm the man too


南俊,我也是個男人
I'm out in Chevy Chase the teachers used to lampoon


我像Chevy Chase一樣曾經被老師諷刺


       **Chevy Chase,一個美國的喜劇演員,


       成名作應是美國版《周末夜現場(SNL)》中他創始的單元內容


      《Weekend Update》(諷刺時事的短劇)


       這個環節自1975年SNL首播時就有了,並馬上成為SNL的常駐單元


       曾出演雜誌《National Lampoon》的廣播具,


       更參演雜誌專欄中的故事改編的系列電影《Vacation瘋狂假期》中的幾集


       Wale歌詞中的lampoon可能是致敬Chevy的事業經歷?


 



I sing songs, haikus


我唱歌、寫詩句 (*haikus 日文的俳句)
Over rap tunes, high IQ


都用rap的曲調,高IQ
Lookin' for a Song


尋找宋慧喬


       (**不負責猜測Song Hye Kyo是宋慧喬哈哈 有看到有些聽寫歌詞也寫成宋)
Hye Kyo, hey cuuutie


嘿~小可愛
Yeah


 



I'm tryin' to keep it a hunnit


我試著趕上
Got no faith in the government


對政府沒有信任
That's why we need each other, hey


這是為何我們需要彼此
Laughin' to keep from cryin'


笑是因為不想哭


 



Folarin's a rap monster


Folarin是個rap monster


       (**Folarin: Wale於2012年發布的Mixtape專輯)
BTS is the ARMY


BTS是ARMY


 



Now it's on me


現在是我的順序
I'm a keep the piece until I see some more peace


我蜇伏著直到看見更多和平
I'm a keep it G, forever keep it low-key


我維持著G調,永遠壓著低key
Take a trip to South Korea with some DC OGs


去一趟南韓旅行 和些DC OGs


       (**DC OG:


       為DC original gangsters的縮寫(華盛頓DC的當地小混混)代表華盛頓出身的Wale的當地朋友


       也有人說為大麻名?)
Chiefin' OG, I'm chiefin' OG


領頭OG,我是領頭OG


 



Hated by alt-rights and racist police


被另類右派和種族歧視的警察討厭


       (**另類右派: 2016美國總統選舉時蹦出的新詞


       這一派的人多為支持川普、贊同他反對非法移民,反對多元文化及反對政治正確的想法


       **種族歧視的警察: 2016年美國發生警察射殺無辜黑人的事件,一度引發社會緊繃與混亂)
Say, woop woop, man, 12 comin'


喊 woop woop, 12點要來臨了


       (**不確定這裡的12點是否是指末日鐘的倒數,目前距離午夜只剩2分半T_T)
They make them kids really freeze, when they say, "Freeze!" Freeze!


他們讓自己的孩子變得結凍般不敢動作,當他們喊出「站著別動!」別動!


 


[Rap Monster:]
World is gonna change


世界會改變的
(Ooh ooh ooh)
World is gonna change
(Ooh ooh ooh)
World is gonna change
(Ooh ooh ooh)
World is gonna change
(Ooh ooh ooh)


 


World is gonna change
The world is gonna change
The world is gonna change
World is gonna change
The world is gonna change
The world is gonna change
World is gonna change
The world is gonna change
The world is gonna change
World is gonna change
The world is gonna change
The world is gonna change
World is gonna change


 


 


[Wale (Rap Monster):]
Moonz, prayin' for better days for you and I


Moonz,為你我祈禱更好的日子


       (**Moonz: Wale的歌迷稱呼 意指在黑暗中照亮臉龐的人)
I see progress via my daughter's eyes


我透過我女兒的眼睛看到進步
I think I think too much now and drink too much now


我想我現在想得太多而且喝得太多
I numb it 'cause I don't wanna cry


我讓自己麻木因為我不想哭


 



(Prayin' for better pace for you and I


為你我祈禱更好的步調
I see some grass growin' in winter's eyes


我在寒冬般的眼神中看見綠草發了芽
I think I think too much now and drink too much now


我想我現在想得太多而且喝得太多
To numb it 'cause I don't wanna die)


我讓自己麻木因為我不想死


 



I believe that real friends love you to no limit (yeah)


我相信真正的朋友會無止盡愛你
I believe that real change lies in the mirror (yeah)


我相信真正的契機躺在鏡中深處


 



Since I was a lil' one wasn't 'posed to get much status


我曾只是個小人物,沒人推我往上爬
Now they got they hands up for me like a stick up


如今他們為我高舉雙手 像豎立的棍子


 



(Say, "Hands up, hands up" like a stick up


喊出來「舉起手、舉起手」像豎立的棍子
Hands up, hands up like a stick up


舉起手、舉起手像豎立的棍子
Since I was a lil' one, wasn't 'posed to get much status


我曾只是個小人物,沒人推我往上爬
Got they hands up for me like a stick up, check it)


他們為我高舉雙手 像豎立的棍子


 


 


[Wale & Rap Monster:]
Take it day by day, night by night


日以繼夜
It's on you and me if I'm gon' shine


就看你我了,如果我要發出光芒


Not stoppin' day by day, night by night


日以繼夜 不停歇
It's on you and I


就看你我了
Moonz and the ARMY right


Moonz和ARMY,對吧
(My hands up)


 


留言